نگاهی به معماری بومی سقانفارها
نویسندگان
چکیده
هدف از نگارش این مقاله تعریف نوعی خاص از معماری است که تاکنون به صورت ژرف به جامعه معماری معرفی نگردیده است. سقانفارها بناهای کاملاً چوبی و یا نیمه چوبی هستند که به صورت دو طبقه ساخته می شوند. اینگونه معماری در طبقه اول از چهار طرف کاملاً باز و در طبقه همکف با توجه به نوع سقانفار و محل استقرار آن باز یا بسته است.ازسقانفارها در ماه محرم و صفر جهت عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایش استفاده میشود. اینگونه معماری با نگاهی مذهبی به واقعه کربلا و در خصوص شخص حضرت ابوالفضل(ع) ساخته خوانده میشود که حتی به نام «ابوالفضلی » خوانده می شود. سقانفارها پیوند مستقیمی با تکایا دارند. غالباً سقانفارها روبه روی تکایا ساخته می شدند. در نگرش آیینی به مذهب در منطقه مازندران سقانفار نماد حضرت ابوالفضل(ع) و تکیه نماد حضرت امام حسین(ع) است. به همین دلیل تکایا محل نشستن پیران و سقانفارها محل نشستن جوانان است. نتایج حاصل از مطالعات, بررسی ها، و پژوه شها در خصوص سقانفارها نشان می دهد که، سقانفارها گونه ای از معماری بومی خاصه منطقه مازندران هستند و ریشه در تاریخ معماری بومی منطقه دارند. ساختار معماری سقانفارها از ساختار معماری نفارها نشأت گرفته است که جزء اصیلترین نمونه های معماری بومی منطقه مازندران هستند. اینگونه معماری (سقانفارها) با تأثیرپذیری از تحولات سیاسی وابسته به تحولات آیینی مذهب تشیع، در دوره اسلامی ایجاد شده اند. در واقع سقانفارها محصول پیوند معماری بومی منطقه مازندران(نفار)، با نگرش آیینی دین اسلام به مذهب(تشیع)، است. ساختار معماری، مبتنی بر مصالح، پیوند مستقیمی با معماری بومی دارد. از آنجا که گونه معماری سقانفارها ساختاری کاملاً چوبی دارند،می توانند نماینده و الگوی بسیار خوبی برای تشریح گونه معماری چوبی در کل منطقه ایران باشند. روش تحقیق در این مقاله به صورت مطالعه های میدانی و کتابخانه ای بوده است. همچنین سعی شده است تا با بررسی، مطالعه، و پژوهش ساختار معماری و ارتباط سقانفار با مذهب تشیع و فرهنگ عامه ای نگونه معماری معرفی شود.
منابع مشابه
معماری بومی در سکونتگاه های دره طالقان؛ نگاهی به مسکن روستایی طالقان
معماری روستایی ایران با توجه به قدمت چندهزار ساله آن مجموعهای همگن و متناسب را تشکیل میدهد که در آن ارتباطات و کارکردها و نقش چندعملکردی فضاها در مسکن همواره به نحوی بوده است که بهوضوح، نظام اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی روستا را به همراه مقتضیات جغرافیایی دربرگرفته است. گونههای موجود مسکن روستایی، از جمله ناحیة انتخابشده در این پژوهش، از مصادیق بارز این ویژگی محسوب میشوند. در این مقاله، معم...
متن کاملرویکردها به معماری بومی در نظریه پردازی مدرن معماری
نگاه تحلیلی به معماری بومی محصول یک روند تکاملی تاریخی نیست، بلکه نشان از نیازی دارد که برخلاف طبیعت خود معماری بومی که فاقد ادعای تئوریک است، در درجه اول در حوزة ذهنی و نظری شکل گرفته است . این نیاز تئوریک، که پس از دوران رنسانس خود را آشکار می کند، وجوه مختلفی دارد که انطباق آن با برخی ویژگی ها در معماری بومی، نظریه پردازان و سپس معماران را به سوی این نوع از معماری جلب می کند ...
متن کاملنگاهی به بومی سروده های لرستان
ادبیات بومی، گنجینۀ شایستهای است که از گذشتگان برای ما به ارث مانده است. این نوع ادبیات به معنای خاص خود به ادبیاتی گفته میشود که در منطقهای خاص به وجود آمده باشد. ادبیات بومی لرستان یکی از بخشهای ارزشمند ادبیات بومی اقوام ایرانی است. در این مقاله به بررسی بخشی از فرهنگ عامۀ مردم لرستان با عنوان «بومیسرودهها» میپردازیم و ضمن معرفی تاریخچۀ این سرودههای بومی، جایگاه آنها را در بین مردم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
صفهجلد ۲۲، شماره ۵۸، صفحات ۰-۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023